Voor de cliënt

Voor de cliënt

Voor de cliënt

We begeleiden mensen in de Achterhoek en Liemers met een licht verstandelijke beperking, psychische en psychiatrische problemen, persoonlijkheidsstoornissen, gedragsproblemen en autisme. 

Het is niet mogelijk om begeleiding te ontvangen van Content Zorg wanneer je zedenproblematiek, een harddrugsverslaving of een IQ lager dan 55 hebt. Op deze gebieden hebben wij geen expertise. 

We creëren  een omgeving die zo veel mogelijk aansluit bij je eigen ideeën en mogelijkheden. Dit doen we samen met jou, met je sociale netwerk en andere organisaties. Zodat de begeleiding en ondersteuning echt past bij wat jij nodig hebt en wil. 

Lees hieronder verder over de begeleiding van Content Zorg.

Routeplan

Routeplan

  1. Aanmelden
    Je meldt je aan bij Content Zorg via de website, door een mail te sturen of te bellen naar kantoor.

  2. Oriënterend gesprek
    We gaan met jou in gesprek over je hulpvraag, mogelijkheden vanuit Content Zorg en verwachtingen van ons beiden.

  3. Wachtlijst en intake
    Na het oriënterend gesprek, kun je op de wachtlijst geplaatst worden. Zodra er een plek vrijkomt, nodigen we je uit voor een intakegesprek. We bespreken dan hoe de begeleiding van Content Zorg eruit ziet en welke regels hierbij horen. Je mag altijd iemand meenemen naar dit gesprek.

  4. Begeleiding
    Na het intakegesprek gaan we aan de slag. In de eerste drie maanden leren we elkaar beter kennen. We schrijven samen een begeleidingsplan voor jouw persoonlijke doelen. Waar wil je aan werken? Wat wil je bereiken? Wie kan je daar het best mee helpen? De persoonlijke doelen bespreken we regelmatig en stellen we bij waar nodig.

  5. Evaluatie
    Minimaal één keer per jaar evalueren we samen het begeleidingsplan.

  6. Uit zorg
    Wanneer je hulpvraag is beantwoord en jij zonder begeleiding zelfstandig verder kunt, sluiten we de begeleiding af.
Zorgindicatie

Zorgindicatie

Om begeleiding van ons te ontvangen, heb je een indicatie nodig vanuit de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) of Wlz (Wet langdurige zorg).

Heb je nog geen indicatie, neem dan contact op met de gemeente waar je woont. Zij kijken samen met jou voor welke hulp je een indicatie krijgt.

Wachtlijst

Zodra jij je aanmeldt, plannen we zo snel mogelijk een oriënterend gesprek in. Tijdens dit gesprek bespreken we de mogelijkheden binnen ons zorgaanbod. Kan Content Zorg de begeleiding bieden die je nodig hebt? Dan willen we natuurlijk zo snel mogelijk starten, maar soms is er een wachttijd.

Op dit moment is er een wachtlijst. Wanneer mogelijk, geven wij aan hoe lang het ongeveer duurt voordat je begeleiding kunt ontvangen van Content Zorg.

In een crisissituatie verwijzen we meteen door naar een collega-organisatie. Zodat je de zorg krijgt die je op dat moment nodig hebt.

Eigen bijdrage

Eigen bijdrage

Wanneer je een indicatie hebt vanuit de Wmo of Wlz, kan er een eigen bijdrage gevraagd worden. Het Centraal Administratiekantoor (CAK) stelt de eventuele eigen bijdrage vast. Hiervoor wordt er gekeken naar welke indicatie je hebt, naar je inkomen en/of vermogen, je leeftijd en gezinssamenstelling.

Meer informatie over de eigen bijdrage is te vinden op www.hetcak.nl.

Onafhankelijke cliëntondersteuning

Onafhankelijke cliëntondersteuning

Naast de begeleiding van Content Zorg heb je recht op gratis en onafhankelijke cliëntondersteuning. Een cliëntondersteuner werkt in jouw belang. Deze persoon ondersteunt je bijvoorbeeld tijdens een gesprek of helpt bij het doen van een aanvraag.

Een partij die cliëntondersteuning aanbiedt hier in de regio is Mee Oost. Meer informatie over Mee Oost is te vinden op www.mee-oost.nl.

Cliëntenraad

Content Zorg heeft vanaf 2024 een eigen cliëntenraad waarmee zij de cliënten van Content Zorg vertegenwoordigen. Met het instellen van een cliëntenraad willen wij onze cliënten in de gelegenheid stellen om mee te praten en mee te denken over zaken die direct van invloed zijn op het dagelijks leven. Elke individuele cliënt moet zijn of haar mening kunnen geven en mee kunnen praten over wat voor hen belangrijk is.

Cliëntvertrouwenspersoon

Cliëntvertrouwenspersoon

Content Zorg heeft een externe cliëntvertrouwenspersoon: Elsbeth Leppink van Adviespunt Zorgbelang in Arnhem. 

Als je ergens mee zit wat je niet wilt bespreken met je begeleider of met iemand binnen Content Zorg, kun je met haar contact opnemen.

Een cliëntvertrouwenspersoon:

  • luistert naar je
  • helpt je te verwoorden waar je mee zit
  • adviseert richting een oplossing voor je probleem
  • ondersteunt je bij het bespreekbaar maken van je probleem. 

Elsbeth is te bereiken tijdens kantooruren (9.00 - 17.00 uur) via telefoon, whatsapp en e-mail:
Telefoonnummer: 06 53 88 54 59
E-mailadres: elsbethleppink@adviespuntzorgbelang.nl

Klachtenprocedure

Ben je niet tevreden over de begeleiding of zorg die je ontvangt van Content Zorg? Dan gaan we graag met je in gesprek. We doen ons best om samen een passende oplossing te vinden. 

Een klacht bespreek je in eerste instantie met je persoonlijke begeleider. Door het er samen over te hebben, is er in de meeste gevallen snel een oplossing te vinden. Wil je dit liever niet met je persoonlijke begeleider bespreken, dan kan dit ook met iemand anders binnen Content Zorg. 

Bespreek je het liever met een onafhankelijk persoon? Dan kun je terecht bij de externe cliëntvertrouwenspersoon Elsbeth Leppink. Haar gegevens vind je hierboven. 

Als we er samen niet uitkomen, kun je de klacht indienen bij een onafhankelijke klachtenfunctionaris van Klachtenportaal Zorg. Hier kun je kosteloos advies vragen. Meer informatie hierover is te vinden op www.klachtenportaalzorg.nl.