Cliënttevredenheid

Cliënttevredenheid

Cliënttevredenheid

De beste begeleiding en zorg komt tot stand in samenwerking met onze cliënten, hun sociale netwerk en onze medewerkers. Hiervoor is het belangrijk om te weten hoe cliënten onze begeleiding en zorg ervaren.

Evalueren begeleiding

De begeleiding wordt op verschillende momenten geëvalueerd. 

Cliënten en hun begeleiders zien en spreken elkaar regelmatig. Er is dan altijd ruimte om aan te kaarten wanneer iets bijvoorbeeld niet helemaal naar wens gaat. De persoonlijke doelen worden regelmatig geëvalueerd. Vragen die dan bijvoorbeeld naar voren komen zijn:  In hoeverre heeft iemand zijn of haar doel(en) behaald? Kunnen de doelen worden bijgesteld? Wat is er nodig om het doel te behalen? En wie kan daar het beste bij helpen? Ook wordt er dan stilgestaan bij de begeleiding. 

Minstens één keer per jaar wordt het begeleidingsplan geëvalueerd. Hier is de cliënt altijd bij aanwezig. Ook in deze evaluatie is er ruimte om de samenwerking te evalueren. 

Content Zorg is een kleinschalige organisatie, wat betekent dat de lijntjes kort zijn. Elke cliënt heeft een vaste persoonlijke begeleider, maar kent de overige begeleiders ook. Dit betekent dat een cliënt ook gemakkelijk zijn verhaal kwijt kan bij een andere collega.

Intern onderzoek

Om het jaar voeren we een intern onderzoek uit naar de cliënttevredenheid. De resultaten geven inzicht in wat de cliënten van de kwaliteit van de begeleiding vinden. Ook wordt er gekeken welke verbeterpunten er zijn en hoe we hier actie op kunnen nemen. 

In het onderzoek van 2022 scoorden we gemiddeld een 8,6. Uit het onderzoek kwam naar voren dat cliënten de begeleiders van Content Zorg vertrouwen, zich veilig en gehoord voelen. De cliënten weten dat Content Zorg altijd voor hen klaar staat. 

Cliënten hebben aangegeven met de ene begeleider beter te kunnen dan met de andere. Dit is iets menselijks, waar we vooraf niet direct rekening mee kunnen houden. Maar dit is wel een onderwerp waar we gehoor aan geven als dit speelt. Wanneer er tijdens de begeleiding het signaal komt dat een cliënt minder goed kan met zijn of haar begeleider, gaan we met elkaar in gesprek. Samen zoeken we naar een oplossing. 

Dat geldt ook wanneer er andere punten zijn waarover iemand niet tevreden is. Het contact met de cliënten is open en direct. De cliënten wordt op het hart gedrukt om zaken waar zij niet tevreden over zijn bij hun begeleider te melden. We gaan dan met elkaar in gesprek en zoeken samen naar een oplossing die voor iedereen werkt. 

In 2024 wordt er weer een intern onderzoek uitgevoerd.

Zorgkaart Nederland

Zorgkaart Nederland is een instrument van de Nederlandse Patiëntenfederatie. (Potentiële) cliënten en hun naasten kunnen bevoordelingen van en reacties op de begeleiding en zorg van Content Zorg zien. Op dit moment heeft Content Zorg een gemiddelde van een 9,6 op Zorgkaart Nederland.